Bijna naar Nederland - Reisverslag uit Clifton Park, Verenigde Staten van Frank Linskens - WaarBenJij.nu Bijna naar Nederland - Reisverslag uit Clifton Park, Verenigde Staten van Frank Linskens - WaarBenJij.nu

Bijna naar Nederland

Blijf op de hoogte en volg Frank

05 April 2014 | Verenigde Staten, Clifton Park

Volgens mijn laatste gegevens is het een maand geleden dat ik wat op de site geschreven heb. Ondertussen hebben we weer van alles ondernomen, gedaan en gezien. Frank heeft het druk op het werk, veel telefon conference calls en hij is geregeld eens een paar dagen per week in Marlborough. Van 23 maart tot en met 27 maart is hij in Dresden geweest. Voor degene die weten wanneer ik jarig ben. Hij was er helaas dit jaar dus niet met mijn verjaardag. Hij was mijn verjaardag gelukkig niet vergeten en toen hij weer thuis was zijn we met z’n drietjes gezellig gaan uiteten bij Sushi Thai.
Kelvin doet het heel erg goed op school. Aankomende week sluit het 3e kwartaal en na pasen ontvangt hij het derde rapport. Zijn punten zijn erg goed maar ik moet zeggen hij werkt er ook erg hard voor. Helaas wordt het huiswerk er niet minder op. AFgelopen week was het allemaal wel te overzien. Dat is ook wel eens fijn. Geen huiswerk is niets en te veel ook niet. Afgelopen week had hij op dinsdag, woensdag en donderdag New York State Exams. Iedere morgen van 9 tot half 11 daarna gingen de lessen weer normaal verder. Deze examen tellen niet mee voor een rapport maar zijn om te kijken of de leraren de kinderen goed les geven. Aan het eind van het schoojaar krijgt hij wel een formulier waar zijn score op staat.
Inmiddels heeft Kelvin er weer een TKD examen op zitten. Hij is nu in het bezit van de hoge paarse band. De volgende band zal rood zijn en dan gaat hij ook naar een andere klas. Vanaf rood wordt er meer met de bo-staff en de nunchuks gedaan. Dat vindt hij toch wel heel interessant. Zijn examen was op 13 maart en meestal gaan we dan op 14 maart naar de ceremonie. Helaas zat dat er dit keer niet in. Op zaterdagmorgen zijn we dus naar de les gegaan zodat Kelvin snel in het bezit kwam van zijn nieuwe band. Op 14 maart had Kelvin zich opgegeven voor een Dodgeball tournament op school. Dodgeball lijkt veel op trefbal. Het werd in dit geval gespeeld met 7 kinderen en 1 volwassen. Op de middenlijn worden ballen gelegd een stuk of 12-15. De teams moeten zo snel mogelijk naar de bal rennen en proberen om de tegenstander uit te schakelen. De duur van de wedstrijd is maximal 3 minuten. Wie de meeste spelers in het veld heeft wint. Het spel is ook afgelopen als de tegenstander geen spelers meer over heeft. Kelvin zijn team genaamd de French toast Mafia had goed gespeeld en is tot de kwart finale gekomen. Het tournament is een hele happening. Teams verzinnen de meest rare namen, en de meiden teams maken er een hele modeshow van. Leuk om te zien.
Ook dit jaar hebben Kelvin en ik meegedaan met Shensational samen met Anouk, Marian en Rachel hadden we weer een vrolijke stand op gezet. Vorig jaar begonnen we met 1 tafel maar al snel hadden we er 2 in ons bezit. Dit jaar begonnen we met 2 tafels en weer kwam de buurman niet opdraven dus nu hadden we 4 tafels. Al die tafels lagen goed vol met boekjes, informatie over Nederland en met eten. Dit jaar had Anouk 8 peperkoeken gebakken en ze had foundant. Marian had pepernoten, speculaas en flensjes. Kelvin en Ik hadden brood met hagelslag. Nog voordat we opgingen ruimen was al het eten op. Het Nederlandse eten was weer goed in de smaak gevallen. Dit jaar kwamen ze filmen vanuit een locale zender. Ze vroegen of ze Kelvin mochten filmen en dan zou hij savonds op de tv komen. Om 18 uur zaten we klaar om Kelvin te zien. Ja hoor hij was op de tv. Niet zo heel lang maar hij was er op. . Shensational wordt georganiseerd door de Enlish Second language teachers. Het is een dag dat je je vaderland kan/mag vertegenwoordigen. De opkomst was groot en het was weer bere gezellig.
Na de shensational zijn we naar Peter gereden. Peter is bij ons blijven slapen. De jongens zijn eenmaal thuis naar de kelder gegaan om te spellen en ik heb ze alleen maar gezien als ze honger hadden. De jongens hadden speld tot half 3 snachts en op zondag waren ze al weer om half 10 op. Pff wat een korte nacht. Raar ze waren totaal niet moe op zondag.
Nadat we Peter naar huis hadden gebracht zijn Kelvin en ik naar het ziekenhuis in Albany gereden. Kim was op zaterdagmorgen bevallen van een zoontje. Natuurlijk wilde wij zo snel mogelijk Loek gaan bewonderen, Gelukkig konden we op zondag bij hen terecht. Kim, Rudger en Loek verbleven een paar dagen in het ziekenhuis. Ja hoor, jullie lezen het goed ook vaders mag blijven. Als gezin hebben ze ieder een eigen kamer met badkamer. Gezellig zo met z’n drietjes. Het bezoek mag de hele dag komen en de tijden worden niet aan banden gelegd. Dat is iets wat de ouders zelf mogen regelen.
Mijn verjaardag was dit jaar anders dan anders. Dit jaar heb ik geen verjaardagsfeest gehouden. Volgens mij de eerste keer in mijn leven dat ik geen verjaardag vier. Toch heb ik een hele leuke dag gehad. Ik heb veel telefoontjes, mailtjes, kaartjes en facebook berichtjes gehad. Nogmaals iedereen bedankt. Mijn buurvrouw vond het niet leuk dat Frank niet thuis was dus heeft ze Kelvin en mij uitgenodigd om met met z’n vieren te gaan uiteten. WE hebben heerlijk gegeten en een leuke en gezellige avond gehad. Als afsluiting nog snel een ijsje bij Stewarts halen. Gelukkig konden we die binnen opeten want buiten was het toch te koud.
Afgelopen zondag zijn we naar een Maple Farm gegaan. Maple siroop wordt hier behoolrijk veel gebruikt en het is altijd interessant om te weten hoe het gemaakt wordt. Jammer genoeg was het die dag behoorlijk koud dus we waren blij dat de uitleg niet al te lang duurde en dat we weer naar binnen konden. Maple siroop komt van de Maple boom. Goed he. Met een klein tapje wat in de boom zitten halen ze het sap uit de boom. Het sap loopt/druppelt in een emmer. Het sap wat verhit waardoor de suikers/siroop overblijft. Voor 1 gallon siroop (ongeveer 4 liter) hebben ze 40 gallon sap nodig. Deze boer maakte van zijn siroop oa. Koffie, zeep en snoepjes. Zelf hebben we een zakje snoepjes gekocht om te proberen. Niet bepaald erg lekker behoorlijk zoet.
Eindelijk na een hele lange winter hebben wij nu ook temperaturen van boven nul. Smogens kan het nog behoorlijk fris zijn maar in de loop van de dag stijgt het naar een aangenamere temp. Afgelopen donderdag was het heerlijk zonnig weer. Stakke blauwe lucht en in de zon een graadje of 20. Momenteel is het hier 9 graden. Lekker wandel weer maar te fris om te lang buiten te zijn.
Over enkele dagen vliegen Kelvin en ik naar Nederland. Als alles goed is landen we as vrijdag rond de klok van half 1 op Schiphol. Kelvin en ik verheugen ons er enorm op om familie en vrienden weer te zien.

• 05 April 2014 - 20:23

Monique:

De foto's die horen bij Bijna naar Nederland zijn helaas verkeerd geplaatst. Ga naar het hoodstuk foto's en zie onder Philadelphia. Het gaat om Shensational (oranje), TKD en Dodgebal.
    Sorry voor het ongemak

• 05 April 2014 - 21:34

Marga:

Wat leuk Monique dat je weer eens in Venray komt.
    Hopelijk zien we elkaar weer eens.
    Fijn dat Kelvin het zo goed doet.
    Tot ziens groetjes van ons Marga

• 05 April 2014 - 22:22

Nel:

geniet van de dagen dat je in Venray bent
    groetjes nel en Wil uit Dommelen

• 06 April 2014 - 13:25

Leny:

Hoi Monique,
    Veel plezier in Nederland. Misschien komen we elkaar wel tegen in het 'dorp'...