Road trip 2014 part 1 - Reisverslag uit Clifton Park, Verenigde Staten van Frank Linskens - WaarBenJij.nu Road trip 2014 part 1 - Reisverslag uit Clifton Park, Verenigde Staten van Frank Linskens - WaarBenJij.nu

Road trip 2014 part 1

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Frank

27 Juli 2014 | Verenigde Staten, Clifton Park

Vandaag woensdag 2 juli 2014 gaan we beginnen aan onze rondreis door de USA. We zijn smorgens om 5 uur opgestaan en om 6 uur zaten we bepakt en bezakt in de auto op weg naar Lancaster in Pennsylvania. Een rit van 300 mijl. Na enkele files onderweg te hebben gehad waren we toch al om half 12 in ons hotel. Gelukkig konden we meteen inchecken. Snel alle spullen naar de kamer en op weg naar het farmland/county land daar waar de Amish people wonen. Natuurlijk behoort bij het bezoeken van de Amish people ook een ritje met paard en wagen. Na een half uurtje te hebben rond gereden en veel informatie rijker waren we weer terug bij de opstap plaats. Mooie omgeving en er wonen genoeg Amisch mensen in Lancaster. Volgens onze gids wonen er ongeveer 30 000 amish people, 30 000 Menonites en de rest is Engels. Amish mensen noemen het overige volk engels. Voor degene die nog nooit gehoord hebben van menonites, dit zijn groepen mensen die leven zoals de amish maar niet zo streng. Zij rijden wel auto;s en hebben wel electriciteit in huis. Van de Amish kinderen gaat er 90% naar een amish school. (zoals ze zelf noemen een prive school), 5% gaat naar een openbare school en 5% krijgt thuis les. De amish school is een klein huisje wat niet verder dan een mijl van hun huis zal liggen er zitten ongeveer 30 leerlingen in de leeftijd van 6 tot 15 jaar in zo’n huisje. Als ze 15 jaar zijn gaan de kinderen van school en gaan ze 3 jaar een vak leren. Met 18 jaar gaan ze werken. Dit kan zijn op de boerderij of bij een constructie bedrijf of als timmerman. Na zelf nog wat te hebben rondgereden door het farmland zijn we nog even historic downtown van Lancaster gaan bezichtigen. Daarna een hapje eten, even lekker zwemmen en optijd naar bed.
Donderdag 3 juli: Vandaag weer vroeg uit de veren en zaten we al om 6 uur aan het ontbijt. Auto weer inpakken en om 6.45 waren we al opweg naar Gettysburg. Daar kwamen we om 8 uur aan. Precies op tijd want het visitor center ging om 8 uur open. In Gettysburg hebben we een auto tour over de slagvelden gemaakt. Op 1-2-3 juli in 1863 was hier de civil war. De route was erg interessant en er stonden ontzettend veel momumenten langs de route. We zijn bij vele gestopt maar lang niet bij allen. Onderweg op onze route moesten we stoppen omdat een parkwachter een black snake (niet giftig) van de weg aan het halen was. Natuurlijk even uitstappen en kijken hoe hij dat zal gaan doen. Voor hem geen punt met de juiste materialen was het beestje zo weer terug in de struiken. Na onze tour nog even door downtown gelopen. Daar kwamen we veel mensen tegen in civil war kleding, ze zullen wel al aan het oefenen zijn geweest voor 4 juli. Ja je moet maar een hobby hebben. Om half 12 zijn we aangereden naar Chester (Richmond) in Virginia. Omdat er veel files op de weg stonden zijn we via binnen wegen naar chester gereden.Het duurde wel wat langer maar we hoefde zo niet stil te staan. Om half 4 kwamen we aan bij ons hotel. Snel inchecken, spullen naar de kamer, douchen en op weg naar Midlothian een klein plaatsje in de buurt van Richmond. Daar woont een ex-collega van Frank en hij had ons uitgenodigd om te komen BBQ-en en om te schieten. Ja ja, met echte geweren. Het was een gezellige avond, maar om half 10 zijn we toch weer terug gereden naar ons hotel.
Vrijdag 4 juli: Het vroeg opstaan gaat gewoon door, snel even ontbijten en om 6.45 zaten we alweer in de auto op weg naar Savannah in Georgia een rit van 455 mijl. De reis verliep lekker soepel en het was totaal niet druk op de weg. Om half 1 waren we dan ook al bij het hotel. Helaas konden we niet eerder inchecken, incheck tijd was 15 uur en ze wilden ons niet eerder een kamer geven. Hotel zat lange na niet vol. Dat was niet erg wel konden we gebruik maken van het zwembad. Het was wel even lekker om te relaxen en af te koelen in het lauwe zwembad water. ;). Het water was zo lekker warm dat Kelvin de hele tijd in het water heeft gelegen. Om 15 uur hebben we dus ingecheckt, snel alles naar de kamer en hup opweg naar downtown Savannah daar waren we al om half 4. Snel gedaan toch. Het was niet druk in Savannah en een parkeerplaats hadden we snel gevonden bij Forsyth park. Vandaaruit zijn we via Bull street naar Riverstreet gelopen. Savannah is een schitterende stad met ontzettend mooie huizen en prachtige cypresbomen met spaans mos (tilantia mos) erin. Het mos wat wij in zakjes in NL moeten kopen hangt hier gewoon in de bomen of je raapt het van de grond. Nadat we alles gezien hadden en een hapje hadden gegeten zijn we weer terug gereden naar het hotel. Eenmaal terug lekker een douche en even relaxen. Om 21 uur sliepen we al alle 3, moe van de lange dagen die we al gemaakt hadden.
Zaterdag 5 Juli: Hoera vanmorgen konden we uitslapen. Het ontbijt begon pas om 7 uur dus we hoefde niet zo vroeg uit de veren. Bij de vorige hotels begon het ontbijt al om 6 uur en ja dan wil Frank dus vroeg ontbijten en weer vroeg vertrekken. Ik stond even rustig te wachten op mijn wafel die ik aan het maken was. Dit zal een minuut of 3-4 geduurd hebben. In die tijd kwam er een man langs me staan die zijn hele levensverhaal plus dat van zijn vriendin in 3 minuten tegen me aan het vertellen was. Wow, hij moest zijn verhaal kwijt maar om smorgens vroeg om 7 uur dat allemaal te moeten aanhoren, is niet bepaald een leuk begin van de dag. Ook vandaag zaten we weer optijd in de auto. Om 8 uur zijn we aangereden naar Ormond Beach in Florida een rit van 223 mijl. Ook deze rit verliep lekker soepel en het was heel rustig op de weg. Onderweg zijn we nog gestopt in St. Augustine een plaatsje in het noorden van Florida. Frank en ik zijn daar in 1993 al eens geweest. Toen vonden we het al een mooi plekje. Het is nog steeds een erg mooi plaatsje maar inmiddels is het een grote toeristen plaats geworden. Na een tijdje daar rondgelopen te hebben, hebben we onze reis weer voortgezet naar Ormond beach. Daar kwamen we al om half 1 aan. Onze kamer was gelukkig al klaar. Dus snel alle spullen naar de kamer en omkleden want vandaag stond een dagje strand op de planning. Helaas is dat in het water gevallen. Nee we zijn niet in de zee gevallen. We waren net op het strand toen het begon te regenen. Dus maar weer terug naar de auto en eerst maar even wat boodschappen gaan halen. 2e poging. Nee helaas het ging nog harder regenen en het begon ook nog te onweren. De auto stond niet bepaald in de buurt dus hebben we even in een winkel gescholen totdat het ergste voorbij was. Daarna naar de auto gerend, het regende toch harder dan we dachten. Ik had mijn flip flops aan en daar kan ik totaal niet op rennen. Dus schoenen uit en op blote voeten naar de auto. Was ook nog leuk ook nog en het water was lekker warm. Zoals het er uitzag zou het nog wel even blijven regenen. We zijn dus maar terug naar het hotel gegaan. Frank en Kelvin hebben samen de voetbal wedstrijd van Nederland-costa Rica kunnen kijken. Gelukkig had Nederland gewonnen. Na afloop nog snel een hapje eten en maar weer terug naar het hotel. Helaas regende het nog steeds.